Brno, 30. září 2013 - Kapitánem není ten, kdo má kapitánský průkaz, ale kdo umí řídit loď. Zastavte se někdy v přístavu a sledujte přijíždějící jachty. Některá připluje a podle nervozity, běhání po palubě a hlasitého dohadování to vypadá, že kapitán zachraňuje posádku i jachtu v nebezpečí. Pak ale připluje jiná jachta a hladce zakotví hned vedle, jako by se nic nedělo.

Jak je to možné? Ve druhém případě jachtě velí Pan Kapitán, v tom prvním někdo, kdo má kapitánský průkaz a asi by rád kapitánem byl, ale nejde mu to.

Jak se stát kapitánem?

Dobré vzdělání a praxe platí na moři stejně jako přísloví, že „žádný učený z nebe nespadl". Nejsme námořní národ. Většinu z nás nevozil dědeček rybářskou lodí na sobotní trh, to spíš autem do obchodu. A tak, jak se naše děti odmalička seznamují s autem, tak v přímořských zemích pronikají od dětství do podmínek na moři a řízení lodí. Možná vás už někdy u moře překvapilo, proč se za pěkného počasí vrací místní čluny brzy do přístavu, aby následně přišlo vysvětlení v podobě silné bouřky... Jak to věděli? Podle mraků, směru a síly větru i dalších ukazatelů místní znalci poznají, jak bude v následujících hodinách.

jachty-Seychely02
My suchozemci takovou schopnost běžně nemáme, o to větší respekt bychom z moře měli mít. Ale často je tomu naopak, nebo jste snad potkali kilometr od pevniny někoho z místních na nafukovací matračce? Vsadím se, že ne, ale Čechy, kteří se tak vydali na protější ostrov Brač, jsem osobně potkal. Pomoc odmítli, řekli, že jsou v pohodě, užívají si to a mají vše pod kontrolou... Podle mne vůbec netušili, co jim hrozí, ten den totiž platilo varování před nebezpečným nárazovým severním větrem, kterému se říká bóra, a oni byli v místě, kde přichází obzvlášť bouřlivě a nečekaně.

Pravda je, že kdo neví, co mu hrozí, se nebojí, ale s takto nebojácným kapitánem bych plout nechtěl. Pravým opakem byli staří Řekové, kteří pluli celým Středomořím, ale každou cestu považovali za obrovské nebezpečí, protože si uvědomovali vlastní bezbrannost proti bouřím na moři. Dnešní lodě a jejich posádky, pokud mají předepsané vybavení a jsou v dobrém stavu, už nejsou tak bezbranné. Zejména moderní plachetnice a katamarany vydrží horší podmínky, než jaké zpravidla zvládne jejich posádka psychicky. A jsme zpět u významu dobrých znalostí, praxe a respektu z moře. To všechno by vás měli naučit na dobrém kapitánském kurzu bez ohledu na to, jaký kapitánský průkaz chcete získat.

Který kapitánský průkaz je nejlepší?

V praxi vidím, že není důležité, jaký kapitánský průkaz máte, ale co umíte a jestli při plavbě neporušujete platné zákony. Existují dokonce země, ve kterých si lze legálně pronajmout jachtu bez kapitánského průkazu. Stačí podepsat prohlášení, že jachtu umíte řídit. Možné právní důsledky takového prohlášení, pokud by se nezakládalo na pravdě, si ale vyhodnoťte sami...

Většina lodí nabízených k pronájmu má dobrou pojistku (která je podstatně dražší než u majitelských lodí) a typ průkazu nehraje roli, ale pro jistotu si to ověřte předem. Rozumný prodejce ve vlastním zájmu zjišťuje, jestli máte dostatečné zkušenosti, a pokud je potřeba, i oprávnění si loď půjčit. A bez ohledu na to, jaký průkaz máte, všichni pronajímatelé lodí, které znám, mají ve smlouvě, že pokud získají dojem, že nejste schopen jachtu bezpečně ovládat (a k tomu stačí i „viróza"), mají právo vám na palubu nasadit na vaše náklady kapitána, který zůstane na lodi po dobu nezbytně nutnou (třeba až „viróza" odezní). Z praxe mohu potvrdit, že se takové případy staly, i když jsou výjimečné.

jachty-obrazyzcest TK 2269

S dodržováním zákonů to zní jednoduše, ale mnoho lidí, byť nevědomky, porušuje místní zákony třeba tím, že si půjčují lodě, které nemají v místě plavby povolení pro komerční činnost, kterou je pronájem lodí (charter). Přímořské země mají zákony o charteru nejen kvůli výběru daní, ale i kvůli bezpečnosti zákazníků, pro charterové lodě většinou totiž platí přísnější pravidla. Jejich porušování může skončit sankcí pro majitele i kapitána ve formě pokuty, vypovězení i konfiskace lodi. Z praxe takové případy znám.

Při pronájmu jachty je ve vašem zájmu zeptat se prodejce, jestli jachta dodržuje místní zákony, které mají přednost i před Českým námořním zákonem (bohužel neznám žádnou loď registrovanou v ČR, která by splňovala místní předpisy, vždy je to „černý charter"). Typickým znakem černého charteru je, že kapitán nechce vplouvat do přístavů a kotví mimo mariny, často i nalodění a vylodění se zavazadly probíhá člunem. Naopak seznam posádky orazítkovaný místní pobřežní policií, smlouva o nájmu v angličtině, která zmiňuje DPH a další místní daně, i fakt, že loď kotví v přístavu a je tam přihlášená, jsou známky legálního charteru.

Uznávané průkazy

Obecně platí, že námořní země si vzájemně uznávají svoje kapitánské průkazy pro rekreační lodě. Faktem je, že v některých zemích ten chorvatský nemá nejlepší pověst. Naopak nejrespektovanější průkazy vydává RYA (Britská královská jachtařská asociace).

Průkazy RYA považuji za nejlepší volbu pro všechny, kdo se chtějí jachting opravdu naučit a půjčovat si rekreační lodě po celém světě. RYA má více než 2 000 školicích center v různých částech světa a ročně získá některý z průkazů RYA více než 185 tisíc lidí. Kurzy pro základní průkazy RYA můžete na moři absolvovat i v češtině, trvají týden a vyjdou na necelých 20 000 korun bez dopravy a útraty na místě. Není to málo, ale úroveň svých kurzů RYA pečlivě sleduje a instruktoři musí být nejen špičkovými jachtaři, ale i dobrými pedagogy a projít speciálním kurzem, jak jachting učit.

jachty-Seychely03

RYA taky předepisuje maximální počet lidí na palubě na 5 plus instruktor, aby během týdenního kurzu bylo dost času na praxi každého z účastníků. Kurz, na kterém bude 10 účastníků a instruktor, bude jistě levnější, ale šli byste do autoškoly, která pronajme obytné auto a s 10 lidmi vyrazí na týdenní výlet do Chorvatska, kde v závěru dostanete řidičák? A některé firmy dokonce chorvatský kapitánský průkaz doručí až k vám domů, nikam ani nemusíte jezdit.

Bez praxe, ale po úspěšném absolvování testu můžete získat od Státní plavební správy průkaz Vůdce malého plavidla (VMP), který nutně potřebujete pro jachting v ČR. Jeho mezinárodní verze International Certificate of Competence je v zahraničí velmi uznávaným průkazem. A pokud chcete být kapitánem (nejen mít kapitánský průkaz), měli byste trénovat jachting na malých plachetnicích v Česku, vítr do plachet totiž fouká u nás stejně jako na moři. Manévrování na motor zase můžete výborně nacvičit při dovolené na hausbótu, na který žádný průkaz nepotřebujete.

Více než 10 let spolupracujeme na kurzech sportovního jachtingu a kurzech přežití na moři ISAF se špičkovým jachtařem Andreasem Hanakampem, olympionikem a kapitánem Volvo Ocean Race, Sydney to Hobart Yacht Race a dalších závodů, který říká: „Na moři potkáte mnoho špatných kapitánů, kteří mají štěstí, že nejsou piloty. Plachty totiž fungují jako letecké křídlo, ale když je špatně nastavíte, jachta se nepotopí, jenom zastaví, naproti tomu letadlo by spadlo. Jachting je sport jako každý jiný a bez tréninku se ho nikdo nenaučí. Je zajímavé, že nikoho nenapadne běžet maratón jen proto, že ho vidí v televizi, ale mnoho lidí, kteří jachting viděli jen v televizi, si koupí kapitánský průkaz a půjčí loď, nebo se rovnou postaví na start některé z amatérských regat."

Tomáš Kapička
Majitel společnosti Altumare
www.altumare.cz
Foto: archív autora