Brno, 30. ledna 2014 - Sotva uběhlo půl roku, už jsem tu s dalším testem automobilu značky Hyundai. Psal jsem v květnovém vydání, že si rád otestuji i další modely, ale že to bude tak rychlé a v jednom roce udělám hned dva testy jedné značky, v to jsem ani nedoufal.
Pokud to půjde tímto tempem, tak příští rok budu mít otestované všechny modely. Což o to, vozy jsou to opravdu kvalitní a jistě se nemají za co stydět.
Tento model spatřil světlo světa poprvé začátkem roku 2010. Design vozu je velice nadčasový, ale i přes tuto skutečnost bylo zapotřebí doladit některé maličkosti. Laik téměř nepozná, že se na vozu něco změnilo. Modernizace nebyla vůbec dramatická, ale pouze se jedná o drobnosti, o kterých se zmíním v průběhu testu.
Design
Karosérie vozu byla navržena nadčasově, a tak není důvod po třech letech na ni vůbec sáhnout. Troška modernizace však neuškodí a zde máme hned první změnu, nové přední bi-xenonové světlomety s LED denním svícením. Skvěle zapadly do koncepce přední masky a vozu tak osvěžily vzhled. I zadní části vozu získala nová moderní LED světla.
V každém testu píšu, že se chrómovými doplňky se nešetřilo, ale u tohoto vozu je opak pravdou. V testovací verzi byl chrómový lem pouze kolem předních mlhových světel a lišta v přední části chladiče. No a co, vozu to na kráse neubralo. Pro dokonalost nesmí chybět černé plastové chrániče podél celého spodku automobilu. A co by to bylo za SUV, kdyby neměl pořádná kola. Testovací verze se pyšnila novým designem litých kol o velikosti 17 palců, v nabídce jsou i osmnáctipalcová.
Interiér
Kabina vozu zůstala zcela nezměněna až na pár maličkostí. Kromě kvalitnějších materiálů, použitých třeba na dveřích, se pod volantem objevilo tlačítko ovládající chování posilovače řízení. Systém je známý třeba z většího Sorenta sesterské značky Kia. Na výběr jsou režimy Normal, Sport a Comfort. Sedadla dostala kvalitnější potahové látky, kolem výdechů ventilace se objevily chrómové rámečky a na přístrojovém štítu je nově barevný displej palubního počítače. Přístrojové budíky jsou umístěny v šikmo seříznutém tubusu a podsvíceny elegantním modrým odstínem. I ostatní podsvícení palubovky je laděno do modré barvy. Vše je tak skvěle viditelné a čitelné.
Design palubovky je laděn do stylu SUV, zajímavě jsou řešeny výdechy klimatizace. Tak trochu chaoticky na mě působila střední část palubovky kaskádovitého systému. Každý sektor zde byl originál. V horní části je umístěn malý LCD panel o velikosti 4,3 palce. Tato obrazovka je dotyková a kromě audia se zde také zobrazuje parkovací kamera. Další zcela na nic nenavazující je ovládání automatické dvouzónové klimatizace. O patro níže se nacházejí tlačítka vyhřívání předních sedadel, parkovací senzor včetně zapínání pohonu 4×4. V dolní části je umístěn cigaretový zapalovač, vstupy AUX/iPod/USB a zásuvka na 12 V. Když už jsem se zmínil o zapalovači cigaret, tak nechyběl samozřejmě ani mobilní popelník. Možná nebude trvat dlouho a již na tuto výbavu budeme jen vzpomínat, jestliže EU zakáže plošné kouření za volantem. Řadicí páka je v pohodlné výšce pro snadnou obsluhu.
Vnitřní prostor vozu není nikterak obří, ale ve srovnání s konkurencí ix35 nabídne poměrně zajímavé hodnoty. Zavazadlový prostor v základu má objem 591 litrů a po sklopení sedadel vzroste prostor na 1 436 litrů.
Jízdní vlastnosti
Test jsem si užíval s dvoulitrovým dieselovým motorem 2,0 CRDi s výkonem 136 koní. V nabídce je také ještě silnější verze o výkonu 184 koní. Modernizace se dotkla obou dieselových motorů, které v obou variantách dostaly systém nízkotlaké recirkulace výfukových plynů. Ten má za úkol snížit spotřebu paliva a také nižší produkci emisí CO2. Novinkou je benzínová jednotka 2,0 GDI se šestistupňovým manuálem, která tak nahradila starší 2,0i D-CVVT s pětistupňovou manuální převodovkou. Ještě pro doplnění - ke slabšímu dieselovému motoru lze pořídit automatickou převodovku.
Testovací vůz byl vybaven tlačítkem start/stop, pomocí kterého uvedeme do chodu dieselový motor. Start motoru byl bezproblémový a klidný chod motoru je do kabiny slyšet jen velmi slabě. V tomto voze žádnou uvítací zvukovou kulisu naštěstí neuslyšíte, třeba jak tomu bylo u i40. Vůz má řadu vychytávek, které by měl mít snad standardně každý vůz. Nyní v zimním období jistě oceníte vyhřívání předních, ale i zadních sedadel včetně volantu. Sedačky nejenže jsou vyhřívané, ale také velice pohodlné a kombinované čalounění látka/kůže je vynikající.
Během testu jsem se snažil vyzkoušet všechny možné povrchy vozovek, nejen tedy silnici, ale i nezpevněnou lesní cestu. Mrzí mě, že jsem nemohl vůz otestoval na sněhu, s pohonem 4×4 by to mohlo být jistě zajímavé. Svatý Martin však na bílém koni bohužel nepřijel. Ještě abych nezapomněl – modernizace vozu se dotkla také podvozku. Novinkou jsou měkčí horní úchyty zavěšení kol a také systém ESC s kontrolou brzdění v zatáčkách CBC.
Hyundai ix35 New Trikolor Style 4×4 2,0 CRDi
- Převodovka: manuál 6st.
- Obsah: 1 995 ccm
- Výkon: 100 kW/136k
- Zrychlení 0–100 km/h: 11,3 s
- Nejvyšší rychlost: 181 km/h
- Cena testovaného vozu: 717 890 Kč s DPH
Vůz si ve městě vedl velmi statečně, jako by byl pro městský provoz přímo stvořen, a i velikostně je tak tak pro pohodové parkování. Výtluky na dálnici jsou velice slušně utlumeny. Dlouhé cestování, ať už za prací, nebo zábavou, si s tímto vozem budete užívat. Během testu jsem se dostal na blátivou polní cestu, odkud jsem bez problémů vyjel a ani nebylo slyšet zapnutí pohonu 4×4.
O trochu horší je průměrná spotřeba, která mi během testu ukazovala okolo 7,8 litru/100 km. Podotýkám, že se jednalo o nezajetý, surový vůz, který měl na tachometru přes tisíc kilometrů. S vozem jsem najel kolem 400 kilometrů, a proto jsem moc ani neřešil spotřebu paliva. Jízdu jsem si vychutnával plnými doušky a byl jsem moc spokojen. Motor šel za plynem bezvadně.
K pohodové jízdě jistě přispěje skvělá audiovýbava, která měla super zvuk a výkon.
Test vozu a foto: Karel Matoušek
Vůz na test zapůjčila společnost: AUTO POKORNÝ MOTORS