Brno, 8. října 2014 - Do další série testů sportovních vozů se mi dostalo do hledáčku nové Clio R.S., model 2013. Vím, že se nejedná o úplně žhavou novinku, ale určitě stojí za to se na tento sporťák zaměřit. Proto bych vám jej nyní rád blíže představil i za naši redakci.
Design
Tento model Renaultu se designérům rozhodně povedl, mrkavá karosérie nezapře, že se jedná o sportovní vůz. Zepředu na první pohled zaujme podélnou prohlubní chladiče, po bocích přední masky nechybí LED denní osvětlení. Špici vozu dominuje mohutný znak Renault s logem R.S. a dravý dojem zvýrazňují i moderní svítilny.
Z boční části vozu vykukují zpětná zrcátka v černé barvě, kterým nechybí ukazatel změny směru jízdy. V černé barvě je vyvedeno také madlo předních dveří, které na sebe podle mne až zbytečně moc upozorňuje. Naopak zadní dveře mají madla skvěle maskována v zadním sloupku.
Pořádný sporťák si zaslouží i kvalitní obutí – litá osmnáctipalcová kola a nízkoprofilové pneumatiky k vozu sedí a dojem umocňují i červené brzdové třmeny. Za pozornost stojí také difuzor v zadním nárazníku, který rozhodně není jen na ozdobu, stejně jako křídlo na víku kufru. Ostře řezaná zadní část vozu pak zaujme dvěma hranatými koncovkami výfuku a samozřejmě i zadními svítilnami. A díky speciální žluté metalické barvě vůz na silnici rozhodně nezapadne!
Interiér
Kabina se na první pohled liší od běžného Clia, zejména stylovými červenými doplňky. Snad v žádné části interiéru nenaleznete místo, kde by nebyl kousek vyveden ve stylu červené sport barvy.
Volant je velice příjemný, dobře tvarovaný, celý v kůži a šitý výraznou červenou nití. Na co bych neměl zapomenout, je označení „R.S.“ v jeho spodní části. I podle něj poznáte, že máte čest se sportovním vozem. Volant je multifunkční a naleznete na něm i ovládání tempomatu či zvedání mobilních hovorů. Tempomat bych trochu rozvinul, neboť jsem nepochopil, proč je tlačítko jeho zapínání umístěno u ruční brzdy, kde bych jej opravdu nehledal. A hned vedle tlačítka tempomatu se nachází další tlačítko „R.S. drive“.
Zapomenout nesmíme na řazení s pádly pod volantem. Dále zde kromě ovladačů stěračů, palubního počítače či ukazatele směru jízdy naleznete také dálkové ovládání rádia, které je již po několik let nezměněno.
Palubovce vévodí kulaté budíky, které zobrazují vlevo otáčkoměr a vpravo stav paliva v nádrži. Ukazatel rychlosti je v oválné části a v digitální podobě. Středová část palubovky mi připadá, jako kdyby k vozu nepatřila a byla speciálně předělána z jiného vozu, ale dnešní doba si to zřejmě žádá. Na dotykové palubovce si nastavíte vše, co vás jen napadne, kromě nastavení autorádia či navigace třeba i super sportovní zvuk motoru do reproduktorů.
Ovládání klimatizace je přehledné a funkční, o něco níže se pak nachází tlačítko „START/STOP“. Moderní sportovně tvarované kožené sedačky jsou vyvedeny v černé barvě a obšité červenou nití. Taktéž bezpečnostní pásy jsou v „RED“ stylu. Přední sedadla nabízejí dostatek místa, poněkud těsněji je však na sedadlech zadních. A pokud budete chtít využít zavazadlový prostor, nabídne vám objem 300 litrů.
Jízdní vlastnosti
Pojďme nastoupit a trochu se nyní projet! Stačí mít kartu, se kterou si vůz nejen odemknete, ale i zamknete. Díky ní máte aktivovaný systém a start provedete pouze zmáčknutím tlačítka umístěného ve střední části palubovky.
Motor Clia vám při nastartování nenabídne žádné burácející zvuky, ale krásně tlumený laděný brukot. Pokud přesto toužíte po pořádném sluchovém zážitku, stačí si přes obrazovku nastavit zvuk motoru do reproduktoru.
Testovací vůz měl pohon turbem přeplňovanou jedna-šestku o výkonu dvě stě koní, což už byla pořádná nálož. A v kombinaci s automatickou dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou jízdu náležitě vychutnáte. Pokud vás však baví řazení, můžete si sami řadit pádly pod volantem, která jsou úžasná a reagují bleskurychle.
Po aktivaci tlačítka R.S. Drive se z vás stane skutečný závodník a můžete si v tomto sportovním režimu vychutnávat nejen jízdu v klikatém terénu, ale i na dálnici. Pneumatiky drží na asfaltu jako přilepené a s velkou přesností bez jakéhokoli zaváhání se dostanete i z té nejostřejší zatáčky. Podvozek mi nepřišel nijak tvrdý, řekl bych, že byl nastaven pro komfortní sportovní jízdu.
Spotřeba paliva záleží na stylu jízdy. Pokud pojedete úsporně, můžete se dostat na hodnotu kolem šesti litrů. Ve sportovním režimu pak motor spolkne klidně i přes deset litrů na 100 kilometrů.
Renault Clio R.S. 1,6 Turbo
- Převodovka: automatická dvouspojková 6+R
- Obsah: 1 618 cm3
- Výkon: 147 kW/200 k
- Zrychlení 0–100 km/h: 6,7 s
- Nejvyšší rychlost: 230 km/h
- Cena testovaného modelu: 687 400 Kč s DPH
Test vozu a foto: Karel Matoušek
Foto: Kryštof Turek
Vůz na test zapůjčila společnost: OPPORTUNITY Brno-Líšeň