Brno, 15. prosince 2014 - Česká republika se aktuálně potýká s nepřízní počasí, která má za následek dopravní komplikace, jež se mohou dotknout také letecké dopravy. Ve spolupráci se serverem Aletenky.cz přinášíme tipy, jak se s těmito komplikacemi vypořádat s co nejmenšími následky a dorazit do cíle v pořádku.
Mějte přehled o stavu počasí a dopravní situaci
Před odletem si ověřte stav počasí v zemi, ve které se nacházíte, ale také v zemi, kam letíte. Pokud některá z těchto zemí hlásí problémy v letecké dopravě, zkontrolujte, zda vaše aerolinka nezměnila podmínky letů kvůli počasí a neruší lety. V tomto případě vás bude letecká společnost informovat prostřednictvím e-mailu či SMS zprávy a nabídne vám možnost přebukování letu či jeho zrušení a vrácení peněz.
V případě, kdy let nebyl zrušen, ověřte si dopravní situaci a zvolte si takový typ dopravy na letiště, který vám zajistí co nejmenší časové zpoždění. Pokud máte tedy informaci, že se vlaková doprava zastavila, zvolte jiný způsob dopravy, např. auto, které nabízí větší variabilitu než třeba autobus.
Důležitá je dostatečná časová rezerva
V případě nepříznivých klimatických podmínek si nezapomeňte vytvořit dostatečnou časovou rezervu. Obecně platí, že byste měli být na letišti dvě hodiny před odletem. Pokud ovšem víte, že existují problémy s dopravou, zjistěte si, kolik minut cesta trvá, připočtěte si dobu možného zpoždění a případnou rezervu v počtu alespoň dalších dvou hodin.
Letadlo vám i přesto uletělo?
Pro případy zmeškání letadla je možné se v dnešní době pojistit. Toto pojištění není tak drahé a nabízí ho většina velkých leteckých společností. Pokud toto pojištění ovšem nemáte zřízeno, budete nuceni let přebukovat sami, a to za poměrně vysoký manipulační poplatek kvůli změně údajů na letence. Výjimku tvoří americké letecké společnosti, u kterých existuje pravidlo tzv. flat tire rule, kdy v případě, že vám letadlo i přes dostatečnou časovou rezervu uletí a vy se na letiště dostavíte do dvou hodin od vzlétnutí letadla s potvrzením, že za pozdní příchod nemůžete, zdarma vám let přebukují.
Zpožděný či zrušený let
Pokud je let zpožděn, máte od dopravce nárok na odškodnění v podobě zajištění občerstvení, dvou telefonických hovorů/mailů či zajištění noclehu během nočních hodin. Tento nárok se týká letů zpožděných o dvě a více hodin na trase do vzdálenosti 1 500 km (EU), tři a více hodin na trase do vzdálenosti nad 1 500 km (EU) či 1 500 až 3 500 km (mimo EU) a o čtyři hodiny a více na trase ve vzdálenosti nad 3 500 km.
V případě zrušení letu má cestující nárok na vrácení ceny letenky, zajištění náhradní dopravy do cílové destinace v co nejbližším termínu či přebukování letu na jiný termín dle domluvy. Finanční odškodnění se na situace zpoždění či zrušení letu v případech nezaviněných dopravcem nevztahuje.
(red)