Brno, 23. června 2015 - Vozy od automobilky Jaguar Land Rover mně nejsou cizí a již několik z nich jsem měl možnost za naši redakci otestovat. Z vozů SUV jsem testoval pouze ty větší. Menší Freelander nebo Evoque mě minul. O to více jsem se těšil na novinku Discovery Sport, který nepřímo nahradil Freelandera.
Nový model doplnil nabídku pro zákazníky, kterým Evoque prostorově nevyhovoval a raději se poohlíželi po větším voze. Nový Discovery Sport má tuto mezeru vykrýt.
Design
Discovery Sport svého sourozence jistě nezapře a na první pohled by člověk řekl, že působí jako jeho jednovaječné dvojče. Designer si prostě s exteriérem těžkou hlavu nedělal. Evoque se líbí, tak proč by nový větší sourozenec nemohl vypadat podobně. A také není žádoucí, aby nový model vybočoval z řady.
Mohutná maska má zaoblené hrany stejně jako kapota s „V“ prolisem. Za zmínku rozhodně stojí krásné moderní světlomety s LED podkresem. Vůz je určen do terénu, proto nesmí chybět chránič nárazníku z ušlechtilé oceli. Citlivě šikmá střecha přechází v useknutou záď. Ta je originální – například přechod zkosení pod zadní svítilnou přesně navazuje na lem blatníků. Zadní LED světlomety jsou také povedené a zajímavě zpracované. Jedna část je na zadních dveřích a druhá polovina napevno v zadní části blatníků. Ani na zádi nechybí ochranný kryt nárazníku, rovněž z ušlechtilé oceli.
Interiér
Kabina vozu mě mile překvapila. Zde byste totiž už marně hledali nějakou část podobnou jeho předchůdci. Interiér si vás bude hýčkat svým rozlehlým prostorem, který je zaručeně jednou z nejsilnějších stránek nového modelu. Délka vozu narostla oproti Evoque o 200 milimetrů a rozvor se natáhl o 80 mm. Kabina připomíná kvalitním zpracováním a dle zvolených materiálů spíše luxusní verzi Range Roveru.
Palubovka je vzhledně uspořádaná a nikde nic nechybí ani netrčí. Dva přístrojové budíky zapuštěné v šikmých tubusech jsou ukončené chrómovým lemem. Mezi budíky se nachází palubní počítač. Středu palubovky dominuje dotyková obrazovka, která kromě autorádia a navigace nabízí nespočet možností nejen v nastavení, ale i informací o vozu či jízdě. O stupeň níže jsou umístěny hranaté výdechy klimatizace a dále najdeme nejen ovládání klimatizace, ale také vyhřívání sedadel a předního a zadního skla, nebo nastavení stylu jízdy. Celá tato středová část je velmi hezky ohraničena chrómovými pásy.
Ve spodní části je moderní ovládání devítistupňové automatické převodovky. Ani zde nechybí chrómové lemování. Palubovka je velice hezky zpracovaná, ale co si neodpustím vytknout, je trošku nešťastné ukončení palubní části u bočních výdechů klimatizace. Tohle designérovi poněkud uniklo. Na můj vkus je ve dveřích i příliš ovládacích tlačítek.
Sedadla jsou čalouněná prémiovou světlou kůží a jsou pohodlná a prostorná. A zavazadlový prostor? Ten uspokojí i ty náročnější uživatele. Má objem 829 litrů a se sklopenými sedadly rovných 1 698 litrů.
Jízdní vlastnosti
Prémiovému vozu nechybí tlačítko START/STOP. Stačí tedy mít při startu klíč pouze u sebe v kapse. Ovšem toto neplatí při odemykání a zamykání. Start dvoulitrového 2,2 dieselu byl klidný a docela tichý. A přestože se jedná o menší model SUV této značky, uvnitř vozu se cítíte, jako byste seděli ve voze o poznání větším. Řízení je velice přesné a vůz drží stopu na silnici jako přibitý. Každou jízdu si budete vychutnávat plnými doušky, ať už s ním pojedete po městě, nebo se vydáte na delší cestu.
Parkování není nikterak obtížné při délce vozu 4 599 mm a šířce 2 069 to zvládnete hravě. Discovery Sport má vícero tváří. Vypadá jako nafintěné SUV, které je určené pouze na silnice, ale opak je pravdou. Ty, kteří si občas rádi užijí dobrodružství mimo silnice, nenechá vůz ani v náročnějším terénu ve štychu.
Na brněnském Masarykově okruhu na off-road dráze, ale i na klasické asfaltové dráze jsem se mohl na vlastní nebezpečí přesvědčit o tom, jaké jsou hranice možností vozů Land Rover. Bylo to příjemné dopoledne. Pokud budete mít možnost tuto adrenalinovou jízdu také absolvovat, vřele ji doporučuji.
Fotit nový Discovery Sport na uhlazeném povrchu by bylo škoda, tak jsem se s ním vydal do terénu na Vysočině, kde jsem mu dal pořádně zabrat. Při jízdě v terénu musíte navolit tlačítkem požadovaný mód systému Terrain Response, klidně i boční náklon či asistenta sjezdu z kopce. Po nastavení jízdy v terénu se automaticky zvýší světlá výška a dosáhneme tak solidních nájezdových úhlů. Vůz nepřekvapí ani dvě kola ve vzduchu, stačí přidat plyn a systém se o vše postará a ze všeho se bez problémů vyhrabe.
Pokud nepočítám jízdu v terénu, tak při běžném provozu mimo město si vůz dovede vzít pouhých 6 litrů paliva na 100 km. Jízdu po dálnici si budete jistě užívat stejně tak jak na zapadlých okreskách.
Discovery Sport je zkrátka přímo stvořený pro hrubý povrch silnice. A v případě uzávěrky se můžete klidně vydat nějakou zajímavou objížďkou, pokud to situace dovoluje, než čekat hodiny v koloně. S tímto vozem se jistě nudit nebudete. Ostatně – „discovery“ znamená v angličtině objev. Objevujte naplno terén s tímto vozem!
Discovery Sport SE LR-SD4 Automatic
- Převodovka: automatická devítistupňová
- Obsah: 2 179 cm3
- Výkon: 140 kW/190 k
- Zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s
- Nejvyšší rychlost: 188 km/h
- Cena testovaného modelu: 1 584 737 Kč s DPH
Test vozu a foto: Karel Matoušek
Vůz na test zapůjčila společnost: CARTec motor