Brno, 21. července 2015 – Podle průzkumů dvě třetiny Čechů řeší na dovolené pracovní záležitosti, třetina z nich pak navíc i v době volna pracuje intenzivně. Většina zaměstnanců stojí o dovolenou mimo hlavní sezonu. Vybrat si ji během července a srpna chtějí jen tři z deseti zaměstnanců. Pokud pak zvolí letní termín, největší zájem je o červenec.
V době letních prázdnin musí řešit svou dovolenou rodiče s dětmi. Vzhledem k tomu, že jde o jediné období v roce, kdy mohou s dětmi na delší dobu odjet, je pro ně dovolená nezbytná.
„Určitě doporučuji se s takovými zaměstnanci domluvit a dovolenou jim umožnit. Dobrý zaměstnavatel dbá na to, aby jeho zaměstnanci udržovali balanc mezi rodinným a pracovním životem, a nabízí to jako benefit – nejen v podobě letní dovolené, ale i celkovou flexibilitou. Když může zaměstnanec v pracovní době odběhnout vyzvednout dítě ze školy, zajít s ním k lékaři a nahradit si tento čas prací z domova, je pak mnohem loajálnější a váží si toho, jak se s ním zachází. Pozitivně se to pak odrazí na jeho pracovním výkonu,“ popsala majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting Olga Hyklová.
Z důvodu nečekaných zakázek může snadno dojít k nárůstu práce – například ve strojírenství či automobilovém průmyslu. Aby zaměstnanci nemuseli rušit dovolenou, je možné to u nižších dělnických pozic řešit najímáním studentů. „Náš klient, který je výrobcem elektroniky, často využívá studující děti svých zaměstnanců, které přijme během období prázdnin. Takoví brigádníci jsou mnohem zodpovědnější, protože pracují ve stejné firmě jako rodiče a mnohdy mají možnost i přímo poznat jejich práci,“ vysvětlila Hyklová.
V některých případech se firmy raději rozhodnou vzít i náročnější zakázku bez využití brigádníků, zaměstnancům dají zvláštní bonus a nabídnou náhradní volno v jiném termínu. „Výhodou je určitě vstřícný přístup ke klientovi, jímž si u zadavatele uděláme dobré jméno a ukážeme, že zvládneme i nárazovou práci. Otázkou zůstává, jak je takový přístup udržitelný dlouhodobě. Přece jenom kapitálem každé firmy jsou její lidé a podle toho by se k nim měla firma chovat,“ řekla Olga Hyklová.
V porovnání se zahraničím, kde je průměrná délka dovolené kolem dvou týdnů, jsou Češi troškaři. Vystačí si nejčastěji s týdnem dovolené, který si vyberou vícekrát za rok. Odjet někam na čtrnáct dní nebo déle není v Česku příliš běžné.
„Důvodem, proč Češi jezdí na kratší dovolené, je přání ušetřit, ale také touha vypadat před zaměstnavatelem nepostradatelně: je to rozhodně na škodu pro obě strany – správně vedená firma by zastupitelnost měla mít vyřešenou a zdravě sebevědomý zaměstnanec by se zase neměl bát odjet na delší dobu,“ dodala Hyklová.