Historie
7. 10. 1486 vyšla první tištěná kniha v Brně. Stala se jí Agenda Olomucensis. Tato kniha ještě neměla titulní list, veškerá data jsou uvedena až na samém konci. Byla tištěna dvoubarevně s notovou osnovou, avšak noty se do ní musely zapisovat ručně. Tato vzácná kniha má 108 listů. Město Brno se stalo třetím městem (po Plzni a Vimperku), kde spatřila světlo světa tištěná kniha. Brno se může pochlubit asi 23 prvotisky, což je vlastně více než jedna třetina celé naší tiskařské produkce v 15. století. Knihtisk v Praze ožil až o rok později a tím se v roce 1486 město Brno stalo jediným knihtiskařským centrem ve střední Evropě.
www.encyklopedie.brna.cz
28. 9. 1935 byla slavnostně otevřena Nová radnice na Dominikánském náměstí v Brně. Vrchní magistrátní ředitel Richard Šňupárek v roce 1934 úspěšně inicioval stavební úpravy tzv. Zemského domu (dnešní Nová radnice), kam byla na podzim 1935 přenesena magistrátní úřední agenda z různých městských budov.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
Aktuální soutěže
28. 9. 1930 proběhl první závod na silničním okruhu u Brna a zahájil tak slavnou éru automobilových závodů na Masarykově okruhu v letech 1930–1937, kterých se účastnila světová elita automobilových závodníků a jimž přihlíželo více než sto tisíc diváků. V prvním závodu zvítězil von Morgen na Bugatti před Burgallerem na Bugatti a Nuvolarim na Alfa Romeo.
Už v roce 1929 souhlasil prezident Masaryk se žádostí, aby chystaný závodní okruh nesl jeho jméno. Závod o čestnou cenu prezidenta republiky se jezdil na okruhu Nový Lískovec–Pisárky–Kohoutovice–Žebětín–Ostrovačice–Nový Lískovec o délce 29,142 kilometru. Vozy slabší třídy (do 1,5 litru) jely 15 kol (437,130 km), silnější 17 kol (495,414 km).
www.encyklopedie.brna.cz
Už v roce 1929 souhlasil prezident Masaryk se žádostí, aby chystaný závodní okruh nesl jeho jméno. Závod o čestnou cenu prezidenta republiky se jezdil na okruhu Nový Lískovec–Pisárky–Kohoutovice–Žebětín–Ostrovačice–Nový Lískovec o délce 29,142 kilometru. Vozy slabší třídy (do 1,5 litru) jely 15 kol (437,130 km), silnější 17 kol (495,414 km).
www.encyklopedie.brna.cz
23. 9. 1922 proběhly v areálu starobrněnského kláštera oslavy 100. výročí narození J. G. Mendela. Součástí oslav byla výstava dokladů o Mendlovi a odhalení Mendlova pomníku v pokusné zahrádce v areálu kláštera.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
Kalendář akcí - nejbližší akce
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Nejbližší akce
14.09.
ANIMAL TECH (změna termínu!!!)..
14.09.
Národní výstava hospodářských zvíř..
14.09.
Národní výstava myslivosti..
22. 9. 1850 provedl Angličan Henry Tracey Coxwell spolu se dvěma brněnskými občany let v balonu Sylph naplněném svítiplynem. Balon údajně vystoupal do výšky tři tisíce metrů. Let, za který Brňané zaplatili čtyřicet zlatých, uskutečnil Coxwell zřejmě z nádvoří brněnské plynárny na Radlase. Let balonu pokračoval směrem k Babicím, kde musela posádka nouzově přistát. Zde byl balon naložen na vůz a odvezen do Adamova, odkud pak pokračoval vlakem zpět do Brna.
Anglický vzduchoplavec Henry Tracey Coxwell objížděl města a předváděl lety balonu. Balon Sylph byl 65 stop vysoký, největší obvod měl 125 stop a obsah 35 tisíc krychlových stop. Jako první plnil balon svítiplynem a vystupoval s ním v našich zemích (v Praze uskutečnil ve dnech 9. 7., 13. 7. a 20. 7. 1851 své vzlety z nádvoří karlínské plynárny).
www.encyklopedie.brna.cz
Anglický vzduchoplavec Henry Tracey Coxwell objížděl města a předváděl lety balonu. Balon Sylph byl 65 stop vysoký, největší obvod měl 125 stop a obsah 35 tisíc krychlových stop. Jako první plnil balon svítiplynem a vystupoval s ním v našich zemích (v Praze uskutečnil ve dnech 9. 7., 13. 7. a 20. 7. 1851 své vzlety z nádvoří karlínské plynárny).
www.encyklopedie.brna.cz


16. 9. 1809 přijel Napoleon do Brna. Ráno v pět hodin oznámily dělostřelecké salvy ze Špilberka jeho příjezd, v devět hodin vyjel s doprovodem na koni na špilberskou pevnost a poté projel městem. Druhý den přijal deputaci moravských stavů a měšťanstva a vykonal přehlídku vojska na bitevním poli z roku 1805, do města se vrátil večer – jeho rezidencí se stejně jako v roce 1805 stal Místodržitelský palác. Následujícího dne (18. 9.) v sedm hodin ráno Brno opustil.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
15. 9. 1894 byla otevřena meziměstská telefonická linka z Brna do Olomouce. Poplatek za hovor byl stanoven takto: Brno–Olomouc: 50 krejcarů, Vídeň–Olomouc: 1 zlatý, Jihlava–Olomouc: 1 zlatý. Dle výnosu ministerstva obchodu ze dne 25. srpna se vztahuje meziměstský telefonický styk s Olomoucí na telefonické sítě v Brně a v Jihlavě a na státní telefonickou síť ve Vídni. 16. 12. 1890 byla zřízena druhá státní telefonní linka z Vídně do Brna.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
8. 9. 1892 byl založen sbor dobrovolných hasičů židenickými občany z iniciativy a za spolupráce obecního výboru, především starosty obce Josefa Potácela a radního Josefa Blahonovského. Finance na vybavení sboru darovali žideničtí občané (jako základ přispěl majitel vápenky v Juliánově B. Zelníček). Hasiči dostali od obce starou ruční stříkačku systému Smejkal, do které se musela voda nalévat.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
Muzea, galerie, divadla
Strana 33 z 35