Repliky čínské terakotové armády vznikly ve stejné čínské provincii, kde byly v roce 1974 nalezeny originály. Zachovány tedy byly při výrobě i ty nejmenší detaily, stejně jako postup výroby, materiál, rysy a vzhled bojovníků. Pocit autentičnosti je tedy maximální. Postavy jsou v životní velikosti a dosahují vzrůstu mezi 183 a 195 centimetry. Nejpoutavější součástí výstavy má být rekonstrukce části vykopaného příkopu, kde byla v roce 1974 terakotová armáda objevena.
Vojsko vyrobené z terakoty, která se nachází v čínské provincii Šen-si, bylo objeveno náhodou v březnu 1974. Dělníci sužovaní suchem se rozhodli vykopat studnu. Namísto vody nalezli několik soch koní a vojáků. Armáda se skládá převážně z vojáků, avšak výjimkou nejsou sochy koní, válečných vozů, hudebníků, akrobatů či úředníků. Většina soch je v mírně nadživotní velikosti, ale našly se zde i sochy ve zmenšeném měřítku. Odhadovaný počet postav čítá osm tisíc vojáků, sto třicet vozů s 520 koni. Terakotovou armádu nechal vystavět císař Čchin Š'-chuang-ti ve třetím století před naším letopočtem pro ochranu hrobky.
Hned několik večerů je v rámci festivalu určeno speciálně mladému publiku. Dramaturgie druhého ročníku této přehlídky, která v moravské metropoli začne hostováním moskevského souboru Helikon-Opera v úterý 16. listopadu, nabídne kromě osvědčených souborů a jednotlivých umělců i „čerstvou krev“. A to jak z hlediska programového, tak interpretačního: svěží a neotřelý přístup k Janáčkově hudbě připravili i tak významní muzikanti jako Iva Bittová, Zuzana Lapčíková nebo vynikající švédský klavírista Roland Pöntinen.
Hned dvakrát se na programu objevuje Komorní opera Hudební fakulty JAMU, publikum se může těšit na vítěze Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka Quartetto di gioia nebo stále oblíbenější orchestr Berg. Jeho dirigent Peter Vrábel povede 21. listopadu v Bazilice na Starém Brně výjimečný duchovní koncert sestavený ze skladeb Leoše Janáčka Otčenáš, Hospodine! a Arnolda Schönberga Ten, který přežil Varšavu.
Více na www.janacek-brno.cz.
Motýlí efekt – to je název letošního benefičního večera nestátní neziskové organizace Ratolest Brno. Akce, kterou svojí záštitou podpořili hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek a veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský, proběhne ve čtvrtek 18. listopadu od 18.45 hod. v prostorách výstavního sálu Slévárna Vaňkovka v Brně.
Motýlí efekt je společenská a benefiční akce určená přátelům a spolupracovníkům organizace z řad sponzorů, státní sféry a neziskových organizací. Cílem akce je poděkování vybraným dobrovolníkům a sponzorům a ocenění jejich podílu na činnosti Ratolesti Brno.
Letošní ročník benefice se nese v duchu tzv. motýlího efektu – i mávnutí křídel jednoho motýla může ve svém důsledku způsobit vichřici. Stejně tak i malá pomoc stačí, aby se ohroženému dítěti významně změnil život. Takovouto nenápadnou, a přesto důležitou podporu pro znevýhodněné děti a mladé lidi představují v Ratolesti Brno dobrovolníci. Nejlepší z nich budou v průběhu večera vyhlášeni a odměněni cenami věnovanými partnery benefice.
Večerem provede herec a moderátor Lukáš Hejlík. V rámci benefice vystoupí se svými skladbami šansoniérky Jana Musilová a Sylvie Krobová a mladá brněnská hudební skupina Lady DragonFly. Mimo jiné je připravena charitativní dražba předmětů s motýlí tematikou, které Ratolesti Brno věnovali například odborník na etiketu Ladislav Špaček, české basketbalistky – vicemistryně světa, zpěvák Dan Bárta či plavkyně Yvetta Hlaváčová.
O tom, která mladá vína se budou v letošním roce moci prodávat s etiketou Svatomartinské, rozhodovalo v říjnu ve Valticích šest nezávislých degustačních komisí. Výsledky svědčí o rostoucí popularitě tohoto mladého moku nejen u spotřebitelů, ale také u výrobců. Devadesát vinařství může letos jako Svatomartinská označit 238 vín, mezi nimiž je nejvíc zastoupen Müller Thurgau následovaný Svatovavřineckým, Modrým Portugalem a také letošní novinkou – Muškátem moravským. Na trh má přijít celkem 1,75 milionu lahví tohoto mladého vína z letošní sklizně, což je o 650 tisíc více než v loňském roce.
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Prostor bývalé brněnské Zbrojovky nabídne interaktivní divadelní hru ve stylu instalace brněnských umělců tvořících v intencích pojmu “genius loci”, jejichž společným tématem bude propojení audio-vizuální umělecké tvorby a divadelního přístupu k vytvoření zdramatizované interaktivní situace. Autoři inscenace si vytyčili téma večerního představení s názvem Na hraně hranice, ovšem kde je hrana/hranice mezi realitou a fikcí, mezi objektivním a subjektivním vnímáním, mezi minulostí a budoucností? Scénograficky bude prostor Zbrojovky dotvořen vizuálními instalacemi s prvky videoartu, VJingu, light designu, taktéž zvukovými instalacemi experimentální hudby vycházející z principů samplování a remixování a field recordings.
Taneční choreografie a herecké performance budou nadstavbou této audio-vizuální výstavy v čase a prostoru. V projektu se klade důraz na interaktivní zapojení diváků do poloinstruované inscenace. Diváci mají své průvodce místem a večerem, herce divadla Husa na provázku – Jiřího Knihu a Ondřeje Kokorského. Inspirací pro celou akci je téma hra/válka, vycházející z původních aktivit Zbrojovky.
Ať už si diváci vyberou jakoukoli stranu z mezních pojmů hra/realita/fikce, čeká je netradiční pohled, na němž se v průběhu inscenace vedle dalších herců z divadla Husa na provázku podílejí například studenti a absolventi FaVU Brno. Na večerní představení se můžete zajít podívat ve čtvrtek 18. listopadu v budově číslo 7 v areálu bývalé Zbrojovky Brno, začátek je v 19.30 hod.
Prostor budovy číslo 7 v areálu bývalé Zbrojovky Brno funguje již několik let jako alternativní scéna pod záštitou Divadla 7 a půl. Projekt Zbrojovka vychází z konceptu „site specific“ a z filozofie regenerace opuštěných průmyslových, vojenských nebo zemědělských areálů, tzv. brownfields. Jde tedy o specifické uchopení renovace prostoru s ohledem na stávající stav. Tento projekt vznikl za finanční podpory Statutárního města Brna.
Ve druhém listopadovém týdnu se pak Muzeum města Brna pochlubí patrně vůbec nejvzácnějším oděvním sbírkovým kusem. Vystaví restaurované originální empírové šaty z počátku 19. století s vyšívaným květinovým dekorem zdobeným drobnými flitry. Tento oděv bude jedenáctým vyměněným dámským dobovým modelem na výstavě.
Expozice zahrnuje patnáct panelů, které slovem a obrazem popisují ničivé účinky tepelného záření, škody způsobené atomovým výbuchem nebo následnými požáry, ale i poranění způsobená tlakovou vlnou či popáleniny. Hlavním tahákem výstavy však jsou intenzivním teplem roztavená střešní taška, miska a karafa na saké, obě nalezené v sutinách jednoho z domů. Všechny předměty zapůjčilo Hiroshima Peace Memorial Museum.
David Mareček je absolventem brněnské Janáčkovy akademie múzických umění v oboru interpretace a teorie interpretace. Šéfem Filharmonie Brno je od roku 2007. Předtím zde působil jako dramaturg.