17. 8. 1907 začal v Brně sjezd Jednoty českých šachistů. V sálu hotelu Slavia byli uvítáni hosté sjezdu, druhý den dopoledne byla na programu valná hromada Jednoty českých šachistů a odpoledne pak proběhla přednáška Jiřího Chocholouše na téma Z dějin českého úkolářství se zvláštním zřetelem k produkci moravské. Na závěr došlo k rozlosování turnajů. Ty začínaly 19. srpna v 8 hodin a mohli se jich zúčastnit pouze členové Jednoty. Všech sjezdových turnajů se nakonec zúčastnilo celkem 34 hráčů. Sjezd byl připravován už rok dopředu Spolkem českých šachistů v Brně. Ukončen byl 24. srpna slavnostním večírkem, na kterém byly vítězům rozdány ceny.
www.encyklopedie.brna.cz
17. 8. 1869 došlo k zahájení provozu první koněspřežné pouliční dráhy v Brně. Provozovala ji „Brünner Tramway Gesellschaft für Personen und Frachtenverkehr“. Šest vozů tažených koňmi jezdilo v patnáctiminutových intervalech. Součástí byly tři vozovny (Královo Pole, Pisárky a jedna vozovna se nacházela v Raduitově, dnes Marešově ulici). V roce 1870 jezdilo už 57 vozů na čtyřech tratích osobní dopravy a v provozu byla jedna trať nákladní dopravy.
www.encyklopedie.brna.cz
11. 8. 1896 proběhlo první kinematografické představení v Brně. Uspořádal jej Albert Schiller z Vídně v maurském sále Grand hotelu v Brně. V úterý 11. srpna 1896 od 10 do 20 hodin se každou půlhodinu promítalo šest obrazů: Deštník – taneční duo, Scéna u holiče, Taneční trio, Hasiči, Skotský tanec a Scéna na pláži. Vstupné bylo 50 krejcarů.
Brňané tak tyto „oživené fotografie“ mohli shlédnout o celé dva měsíce dříve než Pražané, a to necelý rok po prvním veřejnosti přístupném kinematografickém představení na světě bratří Lumiérů v Paříži (28. 12. 1895). Díky dobré návštěvnosti se pak promítalo ještě dalších jedenáct dnů. Nabídka byla rozšířena o tři další obrazy: Poprava Marie Stuartovny, Turecká scéna a Vesnická kovárna. Vstupné bylo sníženo na 30 krejcarů, pro vojáky od četaře dolů, studenty a děti na 20 krejcarů.
www.encyklopedie.brna.cz
10. 8. 1913 se na řece Svratce u komínského splavu uskutečnily první veřejné plavecké závody. Pořadatelem závodů byl lehkoatletický odbor SK Moravské Slavie. Z obou břehů přihlíželo hojné obecenstvo a na vodě pak asistovali členové Českého klubu veslařského. Pražský klub SK Podolí vyslal vlastním nákladem na podnět bratří Ženatých a K. Štursy osmičlenný tým svých nejlepších plavců. Součástí byl i závod na trati Komín–Jundrov o délce 800 metrů.
www.encyklopedie.brna.cz

Ve dnech 13. až 15. srpna proběhne tradiční vzpomínka na Švéda, co nedobyl Brno, a statečné obránce vedené odvážným velitelem Raduitem de Souches. Akce se každoročně koná jako připomínka významné historické události z dějin Brna a hrdinství Brňanů při obléhání města Švédy v době třicetileté války v roce 1645, kdy malá skupina obránců města s pomocí obyvatel odolala útoku obrovské přesily švédských vojsk generála Torstensona. Turisté i obyvatelé města dostanou během Dne Brna 2010 příležitost připomenout si historickou událost včetně bitevních scén. Program najdete na
www.bkc.cz/denbrna2010.php .
V souvislosti s přípravou Výstavy soudobé kultury v ČSR ve druhé polovině dvacátých let minulého století, která měla do města přilákat velké množství návštěvníků, se ukázalo, že Brno nedisponuje takovou kapacitou ubytovacích zařízení, jež by všechny hosty mohla uspokojit. A tak se k řadě starších hotelových zařízení, jakými byly například hotel Padowetz, Grandhotel, Evropa nebo Slavia, připojily dvě významné stavby, které spojuje osobnost jejich projektanta Bohuslava Fuchse.
Vilové stavby meziválečného období přitahují pozornost návštěvníků podobně jako například šlechtická sídla. Stejně jako tyto historické rezidence i vily plnily reprezentativní funkci, na jejich stavbě se podíleli významní architekti své doby, a pokud byli jejich majitelé osvícení, umožnili při jejich realizaci použít i nové architektonické postupy, technologie a materiály. Stavba vil tak mnohdy posunula vývoj architektury o velký krok dopředu.
Z těchto důvodů tvoří v připravovaném projektu Brněnských architektonických stezek vilové stavby naprostou většinu mapovaných objektů. Plánované trasy provedou návštěvníky Brna mimo jiné i lokalitami vilových čtvrtí, které jako nový fenomén začaly ve městech vznikat ve druhé polovině 19. století a rychle se staly nejžádanějším typem individuálního bydlení.
Brněnské nádrží mělo od počátku tak trochu smůlu. Když se totiž v 1. čtvrtině 19. století začalo uvažovat o spojení Vídně s polskou Bochniou přes Břeclav, vůbec se nepočítalo s tím, že by měla tato trať vést přes Brno. Pak se ovšem objevil názor, že by Vídeň přece jen měla mít s Brnem – svým předměstím, jak se mu říkalo – železniční spojení, neboť má prudce se rozvíjející průmysl a obchod a poštovní dostavníky či formanské vozy zastarávají. Zrodil se tedy záměr vybudovat z Břeclavi do Brna alespoň odbočku, když už se nová železniční trať jako taková stejně stavět bude.
3. 8. 1987 byla z rozhodnutí UNESCO Masarykova univerzita spolu s Moravským muzeem v Brně pověřena zřízením Mezinárodní letní školy muzeologie, speciální formy postgraduálního studia pro pracovníky muzeí. První ověřovací ročník této školy, jehož se zúčastnili muzejníci z nejrůznějších zemí čtyř kontinentů, se konal v roce 1987.
www.encyklopedie.brna.cz
4. 8. 1965, v předvečer mezinárodního vzpomínkového sympozia, do té doby největšího setkání genetiků v Československu, jež znamenalo rehabilitaci od padesátých let zavrhované genetiky a jejího představitele J. G. Mendela, byl v bezprostřední blízkosti Mendlovy pokusné zahrádky otevřen Mendlův památník.
www.encyklopedie.brna.cz