Historie
7. 10. 1486 vyšla první tištěná kniha v Brně. Stala se jí Agenda Olomucensis. Tato kniha ještě neměla titulní list, veškerá data jsou uvedena až na samém konci. Byla tištěna dvoubarevně s notovou osnovou, avšak noty se do ní musely zapisovat ručně. Tato vzácná kniha má 108 listů. Město Brno se stalo třetím městem (po Plzni a Vimperku), kde spatřila světlo světa tištěná kniha. Brno se může pochlubit asi 23 prvotisky, což je vlastně více než jedna třetina celé naší tiskařské produkce v 15. století. Knihtisk v Praze ožil až o rok později a tím se v roce 1486 město Brno stalo jediným knihtiskařským centrem ve střední Evropě.
www.encyklopedie.brna.cz
28. 9. 1935 byla slavnostně otevřena Nová radnice na Dominikánském náměstí v Brně. Vrchní magistrátní ředitel Richard Šňupárek v roce 1934 úspěšně inicioval stavební úpravy tzv. Zemského domu (dnešní Nová radnice), kam byla na podzim 1935 přenesena magistrátní úřední agenda z různých městských budov.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
Aktuální soutěže
28. 9. 1930 proběhl první závod na silničním okruhu u Brna a zahájil tak slavnou éru automobilových závodů na Masarykově okruhu v letech 1930–1937, kterých se účastnila světová elita automobilových závodníků a jimž přihlíželo více než sto tisíc diváků. V prvním závodu zvítězil von Morgen na Bugatti před Burgallerem na Bugatti a Nuvolarim na Alfa Romeo.
Už v roce 1929 souhlasil prezident Masaryk se žádostí, aby chystaný závodní okruh nesl jeho jméno. Závod o čestnou cenu prezidenta republiky se jezdil na okruhu Nový Lískovec–Pisárky–Kohoutovice–Žebětín–Ostrovačice–Nový Lískovec o délce 29,142 kilometru. Vozy slabší třídy (do 1,5 litru) jely 15 kol (437,130 km), silnější 17 kol (495,414 km).
www.encyklopedie.brna.cz
Už v roce 1929 souhlasil prezident Masaryk se žádostí, aby chystaný závodní okruh nesl jeho jméno. Závod o čestnou cenu prezidenta republiky se jezdil na okruhu Nový Lískovec–Pisárky–Kohoutovice–Žebětín–Ostrovačice–Nový Lískovec o délce 29,142 kilometru. Vozy slabší třídy (do 1,5 litru) jely 15 kol (437,130 km), silnější 17 kol (495,414 km).
www.encyklopedie.brna.cz
23. 9. 1922 proběhly v areálu starobrněnského kláštera oslavy 100. výročí narození J. G. Mendela. Součástí oslav byla výstava dokladů o Mendlovi a odhalení Mendlova pomníku v pokusné zahrádce v areálu kláštera.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
Kalendář akcí - nejbližší akce
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Nejbližší akce
02.04.
Stainless..
05.04.
VeteránTechna Brno..
10.04.
Evropská výstava psů..
12.04.
Na špičkách..
25.04.
Brno Patchwork Meeting..
27.04.
ANIMAL TECH..
27.04.
Národní výstava hospodářských zvíř..
27.04.
Národní výstava myslivosti..
22. 9. 1850 provedl Angličan Henry Tracey Coxwell spolu se dvěma brněnskými občany let v balonu Sylph naplněném svítiplynem. Balon údajně vystoupal do výšky tři tisíce metrů. Let, za který Brňané zaplatili čtyřicet zlatých, uskutečnil Coxwell zřejmě z nádvoří brněnské plynárny na Radlase. Let balonu pokračoval směrem k Babicím, kde musela posádka nouzově přistát. Zde byl balon naložen na vůz a odvezen do Adamova, odkud pak pokračoval vlakem zpět do Brna.
Anglický vzduchoplavec Henry Tracey Coxwell objížděl města a předváděl lety balonu. Balon Sylph byl 65 stop vysoký, největší obvod měl 125 stop a obsah 35 tisíc krychlových stop. Jako první plnil balon svítiplynem a vystupoval s ním v našich zemích (v Praze uskutečnil ve dnech 9. 7., 13. 7. a 20. 7. 1851 své vzlety z nádvoří karlínské plynárny).
www.encyklopedie.brna.cz
Anglický vzduchoplavec Henry Tracey Coxwell objížděl města a předváděl lety balonu. Balon Sylph byl 65 stop vysoký, největší obvod měl 125 stop a obsah 35 tisíc krychlových stop. Jako první plnil balon svítiplynem a vystupoval s ním v našich zemích (v Praze uskutečnil ve dnech 9. 7., 13. 7. a 20. 7. 1851 své vzlety z nádvoří karlínské plynárny).
www.encyklopedie.brna.cz


16. 9. 1809 přijel Napoleon do Brna. Ráno v pět hodin oznámily dělostřelecké salvy ze Špilberka jeho příjezd, v devět hodin vyjel s doprovodem na koni na špilberskou pevnost a poté projel městem. Druhý den přijal deputaci moravských stavů a měšťanstva a vykonal přehlídku vojska na bitevním poli z roku 1805, do města se vrátil večer – jeho rezidencí se stejně jako v roce 1805 stal Místodržitelský palác. Následujícího dne (18. 9.) v sedm hodin ráno Brno opustil.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
15. 9. 1894 byla otevřena meziměstská telefonická linka z Brna do Olomouce. Poplatek za hovor byl stanoven takto: Brno–Olomouc: 50 krejcarů, Vídeň–Olomouc: 1 zlatý, Jihlava–Olomouc: 1 zlatý. Dle výnosu ministerstva obchodu ze dne 25. srpna se vztahuje meziměstský telefonický styk s Olomoucí na telefonické sítě v Brně a v Jihlavě a na státní telefonickou síť ve Vídni. 16. 12. 1890 byla zřízena druhá státní telefonní linka z Vídně do Brna.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
8. 9. 1892 byl založen sbor dobrovolných hasičů židenickými občany z iniciativy a za spolupráce obecního výboru, především starosty obce Josefa Potácela a radního Josefa Blahonovského. Finance na vybavení sboru darovali žideničtí občané (jako základ přispěl majitel vápenky v Juliánově B. Zelníček). Hasiči dostali od obce starou ruční stříkačku systému Smejkal, do které se musela voda nalévat.
www.encyklopedie.brna.cz
www.encyklopedie.brna.cz
Muzea, galerie, divadla
Strana 33 z 35